Dračí affiliate po roce

Už je to více než rok, co jsem spustil web ChciDraky.cz. Cílem bylo vytvořit jakousi "Heuréku" pro lidi, co mají rádi draky, tedy seskupit na jednom místě všechny dračí trička, figurky, knihy, hry, filmy, šperky a další dračí věci. Co mě k tomu vedlo? Především mám sám rád draky a nebylo pro mě jednoduché zorientovat se v nabídce jednotlivých e-shopů, co se týče věcí s dračí tematikou. No a taky jsem chtěl začít s něčím podnikat. Tak jsem to skloubil a postavil tento web ne na klasické reklamě, ale na affiliate marketingu.

Affiliate marketing je v podstatě taky reklama, ale mnohem lépe cílená a měřitelná. Peníze nedostávám za zobrazení reklamy nebo za proklik, ale pouze pokud si zákazník něco koupí. Musím se  maximálně snažit, abych potenciálního zákazníka zbytečně neobtěžoval, ale poskytl mu to, co potřebuje.

Již delší dobu se odhodlávám sepsat statistiku vývoje ChciDraky.cz z hlediska návštěvnosti, konverzí a dalších relevantních parametrů. Už to odkládám pár měsíců, protože mě stále napadají nové metriky, pohledy a možnosti zpracování. Ideální by byla infografika, ale to by to pak nebylo ani za rok :) Tak jsem si řekl: "Kašlu na to, udělám to co nejjednodušeji". Kde můžu, použiju obrázek, takže se připravte na větší než malé množství grafů. Jinak vše je měřeno na intervalu říjen 2014 až prosinec 2015 včetně.

Návštěvnost

 Zdroje návštěvnosti

Jak lze vidět, téměř polovina tvoří organická návštěvnost z Googlu. Co je ještě lepší, tito návštěvníci mají velmi dobrý konverzní poměr (kolik jich přejde z ChciDraky.cz do partnerského obchodu, graf napravo). Dokonce lepší poměr, než z přímé návštěvnosti.

Trochu jsem experimentoval i s placenou návštěvností z vyhledávačů Seznam.cz a Google.com. Od toho jsem ale upustil, protože vyhledávanost draků a výrazů s nimi spojenými je buď obecně velmi malá (drak, draci, dračí šperky, dračí trička, ...) a nebo velká, ale již komerčně využívaná, takže drahá (jak vycvičit draky, bezzubka).

Co je ale ta úplně nejzásadnější veličina? Kolik z návštěvníků si na partnerském obchodě něco koupí. To bohužel aktuálně měřit nemůžu, protože by to vyžadovalo sledování uživatele i na webu partnera, tedy přes více domén. Teoreticky by to mělo jít, ještě musím tuto problematiku více prostudovat. Případně pokud s tím máte nějaké zkušenosti, podělte se :)

Vývoj návštěvnosti z různých zdrojů v čase

Na grafu vývoje návštěvnosti  z různých zdrojů je vidět jasný vzestup návštěv z vyhledávačů, který vrcholil před Vánoci. Zajímavá je taky špička v půlce října, způsobená spuštěním soutěže. Větší návštěvnost to přivedlo jednorázově, nicméně cílem soutěže bylo přidávat obsah, a ten pak pomáhal zvyšovat pozici ve vyhledávačích. Návštěvnost z cizích webů (referral) není moc směrodatná, protože se tam míchá spoustu "spamové" návštěvnosti jako floating-share-buttons.com a dalších. Šlo by to odfiltrovat, ale stále se objevují nové. 

Statistika podle e-shopů

 

Celkem ChciDraky.cz agreguje 17 e-shopů (vynechávám Draci.info, protože to není e-shop a spolupráce není založena na finanční odměně). V grafech jsou ale některé sloučené podle affiliate sítě. Konkrétně pod CJ najdete Posters.cz, Vltava.cz a Velkesamolepky.cz, pod eHub zase Trenyrkarna.cz a Cool-slevy.cz. Ostatní e-shopy, co zde nejsou uvedeny neměly dost velký výdělek, aby se do grafu vůbec dostaly.

Výsledky potvrzují Paretovo pravidlo, konkrétně  tomto případě 25% e-shopů přináší 75% výdělku. Jednoznačně nejvíce přínosný je Metalshop, protože má největší celkový výdělek a zároveň největší průměrnou konverzi. V počtech konverzí sice vede FantasyObchod, nicméně průměrnou konverzi má druhou nejnižší.

Co se týče rychlosti vyplácení, doby odezvy a celkově spolehlivosti, už to tak jednoznačné není. S Metalshop.cz jsem měl na začátku (konec roku 2014) problémy  (špatné zobrazování / nezobrazování statistik v jejich systému) a hlavně už od začátku v XML exportu chyběly některé položky, které do teď nebyli schopni doplnit i po několikanásobném upomínání. Jestli je to záměr, můžou to říct na rovinu. Každopádně teď už je to jedno, protože jsem si napsal vlastní parser na jejich web a zbytek zboží získávám odtamtud :) I přes tuto zkušenost bych ale Metalshop doporučil pro spolupráci, protože mají skvěle zvládnutý objednávkový proces, mají přehledný responzivní web, občas poskytují partnerům speciální slevové kupóny a bannery a vyplácí provize včas.

Spolehlivost FantasyObchod.cz byla naproti tomu bezproblémová již od začátku. Původně bylo ID partnera na straně e-shopu uloženo jen v aktuálním sezení uživatele (session), nicméně už delší dobu se ID partnera ukládá do cookie s platností 30 dní, tedy standardně. Žádnou speciální akci nebo slevové kupóny pro partnery jsem nezaznamenal, nicméně velmi dobře lze těžit z velkého množství tematických produktů za dobré ceny.

Co ale většina affiliate programů nemá, jsou statistiky, jaké zboží si zákazníci s přispěním partnera zakoupili. Pak by mohl partner ještě zvýšit konverze cílením na nejvíce prodávané zboží. Tyto údaje umožňuje sledovat pouze PostovneZdarma.cz a Kosmas.cz.

Poskytovat affiliate program lze ale i bez placeného softwaru - s Bombastus.cz spolupracuju jen prostřednictvím měsíčních statistik z Google Analytics. Stačí si tam vyjet konverze, uskutečněné zákazníky z určitého zdroje návštěvnosti (CichDraky.cz). Musí na to být nastavené vlastní proměnné pro počítání objednávek, ale to by většina e-shopů měla mít i tak.

Celková statistika

 

Není překvapením, že nejvíce výdělečné je období před Vánoci. To jen potvrzuje graf výdělku ChciDraky.cz za rok 2014 a 2015. Data z průběhu roku nejsou bohužel moc směrodatná, neboť je jich málo. Kupříkladu výdělek za červenec 2015 tvoří z poloviny konverze za jednu velkou objednávku triček z Pandemic.cz.

A jak to v součtu celé vychází? Podívejte se sami: 

Jak je vidět, žádný velký byznys to není. A to jsem tam ještě nepočítal ty hodiny a hodiny práce na webu, ladění importu produktů a starání se o sociální sítě. Ziskem z tohoto projektu nejsou ani tak peníze, ale zkušenosti jak po technické stránce (import z vícero XML feedů, párování zboží), tak po marketingové stránce (propagace na sociálních sítích, statistiky konverzí, ladění prodejní části webu, SEO, placená reklama a další). Navíc jsem si kvůli tomu musel zřídit živnostenský list a stát se identifikovanou osobou. To abych mohl platit firmám v EU (reklama adwords u Googlu), ale zůstat stále neplátce DPH. Daňové přiznání bude teď trochu komplikované, ale o tom až jindy.

Jen pro doplnění - důvod, proč nemám všechny peníze vyplacené není v tom, že by mi je některý e-shop nechtěl vyplatit (to se mi ještě naštěstí nestalo), ale kvůli minimálnímu limitu pro vyplacení. U některých affiliate programů mám zkrátka tak málo konverzí, že jsem ještě tohoto limitu nedosáhl. 

Comments
Avatar
Kamil Staš
April 7, 2016, 2:04 p.m.

Moc pěkné čtení Vojto. Líbi se mi jak to vše otevřeně popisuješ. Coby správce affilu u Fantasyobchodu je to pro mě i informativní z jiného pohledu, než z pohledu affiláka. A k výdělku, zatím to není hitparáda, ale sám vidíš, že to pomalu roste a náklady jako design už pro tento projekt nebudeš muset opakovat, tzn. další rok bude zase lepší ...

Avatar
Honza
April 13, 2016, 7:26 a.m.

Krásně zpracovaný katalog, vzhledově opravdu vymazlený. Co se týká affiliate tak bych jen doporučil u odchozích affil odkazů udělat cloaking a rel nofollow. A prokliky sledovat také nějakým trackerem, tj nejen GA.

Avatar
Vojtech Oram
May 14, 2016, 2:46 p.m.

@Kamil: Díky za komentář. Jsem rád, že ty statistiky můžou být užitečné i někomu jinému :)

@Honza: Díky, snažil jsem se, aby to bylo maximálně přehledné a jednoduché na ovládání. S těmi odchozími odkazy máš pravdu, tam dám minimálně ten nofollow a ještě si o tom něco nastuduju, díky za informaci. Na sledování mi zatím stačí GA, to bych kdyžtak řešil až časem.

Leave comment
Jméno
E-mail
Content